Dinosaurskolen

På barnehagen har vi pedagoger som både èr og holder på å sertifisere seg som gruppeledere for Dinosaurskolen i samarbeid med "De Utrolige Årene" ved universitetet i Tromsø. Det er de eldste barna på barnehagen som deltar på Dinosaurskolen.

Vårt mål for de eldste barna er å skape gode læringssammenhenger, samt å bidra til trygghet i overgangsprosessen mellom barnehagen og skolen.

Siste året i barnehagen tar vi utgangspunkt i barnas modenhetsnivå, og legger til rette for at de får erfaringer i å:

  • Konsentrere seg over tid

  • Øve på å ta imot og utføre beskjeder

  • Øve på å bli mest mulig selvstendig

Alle Dinosaurbarna deltar på Dinosaurskole, hvor de pedagogiske lederne ved barnehagen samarbeider om ansvaret. Tilbudet gis en gang i uken med varighet på ca. en time.

I mai/juni arrangerer vi Dinosaurskolefest i barnehagen for barna med mat, drikke og overraskelser etter barnehagens åpningstid.

Festen er en markering av at barna slutter på Dinosaurskolen og i barnehagen.

 

Dinosaurskolen fokuserer på å utvikle følelsesvokabularet gjennom å bli kjent med og bli bevisst egne og andres følelser, og hvordan vi kan bruke ord for å utrykke følelser. Barna får muligheter til å erfare og øve seg på problemløsning i hverdagen ved at voksne støtter, veileder, oppmuntrer og anerkjenner barnas meninger, tanker og forsøk på å finne løsninger. Personalet er tilstede i lek, samtaler, aktiviteter, og legger tilrette for at barna får gode erfaringer i å skape trygge og positive relasjoner, hvor venneferdigheter som blant annet å lytte til hverandre, dele, spørre, vente på tur og samarbeide er viktig. Gjenom å delta på Dinosaurskolen og ved at voksne er bevisst sin rolle i hverdagen, får barna utviklet sine språkferdigheter.

Vi har fokus på å skape gode realsjoner mellom barn - voksne og mellom barna. Vi jobber med å være i forkant for å skape forutsigbarhet, forebygge uro og negativ adferd. Det gjør vi ved å være i samspill med barna, ha forutsigbare rutiner og ha gode overganger fra en aktivitet til en annen.